Digital Kulturmorgon 220324: Jessica Edlom: Fans som drivkraft inom musikbranschen
From Liselotte Englund
views
From Liselotte Englund
Under rubriken Fans som drivkraft inom musikbranschen berättar Jessica Edlom om sin forskning om fankulturer runt musikartister och hur fansens engagemang används för att bygga musikvarumärken. Jessica har bland annat följt Robyns fans under flera år och undersökt vad som driver dem och hur de är medskapare i olika kanaler.
Jessica Edlom är doktorand inom forskningsprojektet Meco (Music Ecosystem Inner Scandinavia) och lärare i medie- och kommunikationsvetenskap på Karlstads universitet. Parallellt med akademin är hon yrkesverksam som designer och kommunikationsstrateg och har lång erfarenhet från design- och reklambranschen. Eftersom musik också är ett stort intresse för Jessica så är forskning om musikbransch, musikvarumärken och fans extra spännande.
Arrangemanget "Digital kulturmorgon" sker i samverkan mellan Karlstads universitet/Arbetsgruppen Kultur på Kau och kulturavdelningen vid Region Värmland.
MediaSpace™ video portal by Kaltura User Guides and Technical Documentation