Lina Rahm, universitetslektor och docent i Historiska studier av teknik, vetenskap och miljö vid KTH.
Linas forskning fokuserar sociotekniska och pedagogiska föreställningar och hennes forskningsintresse rör överlappningen mellan utbildnings- och teknikhistoria. Hon har kartlagt den digitala medborgarens genealogi som ett samspel mellan automatisering, utbildning och medborgarskap och hennes pågående forskning är studier av föreställningar om, och utbildningssatsningar kring AI och autonoma system. Hennes empiriska arbete sträcker sig från 1950-talet fram till idag. En central fråga som Lina lyfter i sin presentation av pågående forskning är: Hur presenteras den i sig komplexa idén om en AI-driven framtid för allmänheten, och hur fungerar utbildning (i vid bemärkelse) pedagogiskt för att producera individuella och kollektiva förståelser av AI, AI-relaterad kunskap, förväntade kompetenser, makt och medborgarskapets framtid?
Mer om
Konferens: Där digitalisering och pedagogik möts – Högskolepedagogik.se