DDK del 4.1 - Syns och försvinner – AI blir infrastruktur i utbildningen
From Jörg Pareigis
views
From Jörg Pareigis
Thomas Hillman, professor i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap vid GU.
Thomas forskningsintresse rör förhållandet mellan digital teknologisk utveckling och vetande. Han disputerade 2011 vid University of Ottawa i Kanada med en avhandling som utforskade hur utbildningsteknologi kan användas för att belysa relationerna mellan teknik, lärare och elever. Hans forskning syftar till att förstå hur nya teknologier förändrar hur vi lär oss, genom att undersöka kunskapsprocesser på digitala plattformar som används av miljontals människor.
Lärande med dessa plattformar formas både av teknikens design och av de praktiker som utvecklas vid användning av teknologin. Sedan 2022 leder Thomas arbetet med WASP-ED, Work Area 6: Teaching Competence Development. Projektets syfte är att stärka kompetensen inom AI och undervisning om AI bland lärare och annan personal inom högre utbildning.
Här har du möjlighet att titta på andra föredrag eller genomgångar med Thomas: https://www.youtube.com/@thomashillman
Mer om Konferens: Där digitalisering och pedagogik möts – Högskolepedagogik.se
MediaSpace™ video portal by Kaltura User Guides and Technical Documentation